...
OVERDÅDIG LUKSUS: Dette bildet er tatt i ballsalen til "Queen Victoria", et av verdens største cruiseskip. Foto: Randi Elvebakken

Kvinnelig kaptein bader i luksus

Slik ser et av verdens største cruiseskip ut fra innsiden. Se bildene her

Publisert 22.08.2012 kl 13:23 Oppdatert 22.08.2012 kl 13:36

Tips en venn på e-post:


Bilder av «Queen Victoria»


Det er ikke så vanlig at man finner en kvinnelig kaptein om bord på et av verdens største cruisebåter. Inger Klein Olsen er en av få.

Hun er kaptein på Queen Victoria. Den største cruisebåten som kan legge til kai i Honningsvåg.

– Den er ikke så stor lengre, smiler kapteien der hun sitter bak skrivebordet inne på kontoret i båten.

Hun kommer fra byen Vestmanna på Færøyene, som er en by med 1 256 innbyggere.

Ingen selvfølge at det ble havet

– Min far var bilmekaniker, deretter begynte han å jobbe på sildebåter, og nå er han på reketråler. Det var dermed ingen selvfølge at jeg skulle finne mitt arbeidssted på havet, sier hun.

Båten hun er øverste leder på, rommer dobbelt så mange mennesker som byen hun vokste opp i.

– Det er en utfordring, det er tusen ansatte om bord og to tusen gjester, men jeg opplever at jeg har tilliten og respekten til de ansatte, og mine passasjerer er glade for at det er en kvinne som fører båten, noen sier at det gjør at de føler seg tryggere, smiler hun.

Begynte som servitør på ferge

Olsen begynte å seile for 15 år siden, da som kaffeservitør på en ferge.

– et var en ren tilfeldighet at jeg havnet her. Jeg ville se verden, og etter å ha vært på ferge i noen år, viste jeg ikke helt hva jeg hadde lyst å gjøre og fikk da et tips om å melde meg som elev ved DFDS. Det gjorde jeg og kom inn. Dermed tok jeg utdanningen min der, og seilte for DFDS i to år. Man så jo på de store, fine cruisebåtene som seilte forbi til stadighet. Det var der jeg ønsket å være. Det ble dermed til at jeg ble kaptein på «Vistafjord», og etter det har båtene bare blitt større og større.

Autoritær

Hun er en liten og vever dame, men med en ustråling som oser av autoritet. Denne damen plukker man ikke på nesen, selv om hun har et innbydende vesen. Hun har seilt med Queen Victoria siden 2010, og sier selv at når man har kommet så langt opp som nå, er det bare å bli værende.

Hun er første kvinnelige kaptein i Cunards 172 år lange historie.

Positivt

– Det vekker bare positive reaksjoner når passajerene får vite at det er kvinnelig kaptein om bord, og jeg møter ofte mennesker, spesielt kvinner som er stolte på mine vegne fordi jeg har kommet dit jeg er i dag.

– Jeg har enda ikke kjørt noen båter på land, og har heller ikke hatt noen uhell, men det blir en del fleiping med det faktum at det er en «kvinne bak rattet», men det må man tåle, flirer hun.

Et flytende hotell

Queen Victoria er et flytende hotell, med egen sykestue og leger om bord. Og den eneste dramatikken kaptein Olsen har opplevd til nå er av medisinsk karakter.

– Vi har jo en del eldre passajerer, men vi er godt utstyrt til å kunne takle de fleste situasjoner understreker hun.

Cruise i Karibien

Om vinteren seiler hun cruise mellom Mexico, Los Angeles og Hawai, og er tre måneder i strekk på sjøen. Da er det godt å vite at mannen som jobber i det danske forsvaret, flyvåpenet, kan være med i perioder.

– Jeg er gift, men har ingen barn, og vi er bosatt i Danmark. Når jeg er i lengre perioder til sjøs, kommer han og er med i perioder.

Om hva mannen hennes mener om å være gift med en kaptein, flirer hun.

– Det var ikke en kaptein han giftet seg med, så det kan han neppe svare på, sier hun og legger til at det er vel ikke noe stort. Helt som det skal være det, ja.

180 Rolls Royser ombord

Båten Olsen fører har 85 Formula 1 biler i maskin rommet, eller 84.794 hestekrefter. Dette sparker godt ifra, og er en fordel når man skal manøvrere denne kolossen av en båt inn til kai. Roret? Det er en bitteliten joystick.

– Det er lett å manøvrer denne, og fra broen har man full oversikt over det som er rundt.

Når båten er trygt plassert til kai, består dagen til kapteinen av møter, sikkerhetsrutiner og papirarbeid.

– Jeg har tre sjefer under meg som tar seg av underholdning, restauranter og hotellet. Dette er dyktige mennesker, så det meste går på skinner. Dette er også et luksus cruise, hvor ingenting er overlatt til tilfeldigheten, sier hun.

Båten bærer da også preg av luksus, noe som er Cunards kjennemerke. Utsøkt luksus.

Kjendiser

I båten henger det utallige fotografier av kjente stjerner som enten har reist med eller opptrådt om bord i båten.

– Dette er et forholdsvis dyrt cruise, og Cunard er det eneste cruisbåtselskapet som enda opererer med klassekille.

– Man får det man betaler for, og man kan få en virkelig dyr tur om man ønsker det.

Ren luksus

– Disse turene er for de med litt mer penger enn folk flest, som ønsker seg ren luksus. Noe de også utelukkende får, sier hun og viser meg rundt på den store båten som er tolv etasjer høy og 11 tusen kvadratmeter stor. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, stilen i båten er gjennomført og er tydelig ikke av billigste sort. Vegg til vegg-tepper tykke som madrasser, og plysj og mahogny stort sett overalt. Inne i båten kan man finne noe for en hver smak, og som kaptenien sier:

– Det blir ikke anledning til å kjede seg her.

På forsiden nå


...

Mistet lappen? Det kan ordne seg...

Mister man sertifikatet for «alltid», kan man søke om å få føreretten tilbake etter å ha vært uten i fem år.

...

Dansk dynamitt leder an

De danske forhåndsfavorittene leder an etter første sjekkpunkt i OF700.

...

Droppet sommer-jobb for filmkurs

18-åringene Sondre og Snorre fra Hammerfest brukte to uker sommerferie og droppet jobb for å være med på filmkurs i Alta.