...
TREKKSPILL: Vestre del av ekspedisjonskaia har fått store skader. Enn så lenge har de ikke noe sikkert sted å feste aktertampen. Foto: Alf Helge Jensen

Hurtigruta smadret kai

Førte til millionskade og tungvint hverdag for ekspeditørene.

Publisert 23.04.2012 kl 12:37 Oppdatert 23.04.2012 kl 12:38

Tips en venn på e-post:


...
EKSTRAARBEID: For Nina Eilertsen og Rolf Johansen i Nordkynterminalen blir det mye ekstraarbeid framover siden hurtigruta, med unntak av lille «Lofoten» i bakgrunnen, ikke vil gå til den skadede ekspedisjonskaia. Foto: Alf Helge Jensen

Det ble et brutalt møte da hurtigruteskipet «Polarlys» skulle gå fra kai i Mehamn sist tirsdag. Det førte til millionskade og tungvint hverdag for ekspeditørene.

Den vestre delen av ekspedisjonskaia i Mehamn, som ikke har betongdekke, er totalskadet. Uhellet skjedde da skipet var i ferd med å gå fra kai. Muligens på grunn av en vindrosse smalt det inn i kaia igjen. Skipet fikk ingen synlige skader.

I påvente av en foreløpig reparasjon har Hurtigruten ASA av sikkerhetshensyn bestemt at skipene i regelen skal legge til ved industrikaia i indre havn, opplyser daglig leder Nina Eilertsen i Nordkynterminalen.

Totalskadet

For hennes firma blir det betydelig merarbeid. Godset fraktes med lastebil og gaffeltruck til og fra industrikaia.

– I praksis betyr det at vi må være to for å ekspedere hurtigruta og godsbåter, mot normalt én, sier Eilertsen til Finnmarken.

Hun regner med at også dette dekkes av forsikringen.

Det er Gamvik Nordkyn Havn KF som eier ekspedisjonskaia i Mehamn. Havnesjef Daniel Arnrup-Øien opplyser at de fredag fikk en foreløpig skaderapport, som forteller at den vestre delen av kaia er totalskadet. Sammenstøtet med hurtigruta kan også ha skadet fryseriet. Dette får de først svar på når den endelig skaderapporten foreligger.

– Vi skal drøfte med forsikringsselskapet Gard hva som videre skjer. Havnestyret skal behandle saken om en drøy uke, sier Arnrup-Øien.

Kanskje betong

Han håper de i løpet av få uker skal ha i hvert fall en midlertidig reparasjon slik at skipene igjen kan gå til ekspedisjonskaia.

«Lofoten» som er det minste av skipene etter at «Nordstjernen» ble pensjonert nylig, gikk til ekspedisjonskaia lørdag kveld. Det gikk greit, selv om de ikke har noe sikkert sted å feste aktertamp. Men alle «nybåtene» skal gå til industrikaia.

Arnrup-Øien sier at de vil vurdere å legge til rette for betongdekke i forbindelse med reparasjonen.

– Ekstrautgiften for dette må havneselskapet dekke. Havnestyret skal behandle saken om en drøy uke, sier han.

Hva reparasjonen vil koste, er det for tidlig å si noe om. Men den trekkspill-liknende kaia forteller klart at det er et betydelig beløp.

På forsiden nå


...

Fred hadde pyntet på hekken i fire år... Så kom kommunen!

Fred Juliussen i Lakselv er forbannet.

...

De håper på lottorekken 23–24–26 -30–32–33 ++

Men de tar opp kampen om de må reise for å vinne.

...

Varsler ny runde med pukkstein-problem

Pukkstein ga klagestorm på Sennalandet denne uken. Til neste år kan det også bli pukkstein-klager når traseen på Skaidi skal utbedres. Løsningen kan bli stengt vei i perioder.

...

Ønsker rask utforskning og tre raske brønner

Østerrikske OMV planlegger tre nye brønner på Wisting-feltet i 2015 og 2016. Nå etablerer selskapet eget kontor i Hammerfest.