...
Uvettig bruk av sosiale medier kan medføre trøbbel både for firmaet og deg. Foto: Teknofil.no/Montasje

Ikke gjør disse tabbene

Oslo (ANB): Å bli Facebook-venn med sjefen kan få konsekvenser for din karriere.

Publisert 12.06.2012 kl 18:00 Oppdatert 13.06.2012 kl 09:49

Tips en venn på e-post:

www.finnmarkdagblad.no Se alle stillinger (29)





[Teknofil.no] Du er kanskje en av de mange som bruker arbeidstiden til å poste familiebilder på Facebook eller å kommentere samfunnsproblemer på Twitter?

Her kommer en advarende pekefinger: Å bruke sosiale medier på jobben kan føre med seg problemer og, i verste fall, ødelegge karrieren din.

Bedrifts- og finansnettstedet Forbes har laget en liste over fem ting du bør slutte med, dersom du bruker sosiale medier i arbeidstiden. Tipsene har de fått fra John Pirch, som er sikkerhetsforsker, produktsjef i HP og medforfatter på boken Cybercrime and Espionage.


1. Ikke sjekk inn over alt, hele tiden

Mange liker å fortelle hvor de er ved hjelp av Facebook eller geotagging-tjenester som Foursquare. Ikke så rart, for mange bedrifter deler ut premier og rabatter dersom man sjekker inn hos dem.

Du bør være forsiktig med å bruke disse tjenestene hele tiden, spesielt dersom du reiser i forbindelse med jobb. Det er nemlig viktig å beskytte alle de involverte i besøket. Det kan jo være at det forhandles om fusjoner, oppkjøp eller konkurrerende prosjekter som ikke alle bør få vite om.


2. Ikke post alle bildene fra gårsdagens fest

Det sier seg selv at Facebook-bilder av deg dansende halvnaken og pærefull på et bord ikke er positivt for karrieren din.

Men også mer uskyldige fotografier fra selskapslivet kan fort slå tilbake på deg, fordi de kan brukes til å avsløre hvor du er. Et bilskilt i bakgrunnen eller en geotag på et bilde kan røpe mer enn du ønsker. Selv om du ikke gjemmer deg for noen, vet du ikke hvordan denne informasjonen kan bli brukt mot deg senere i karrieren.


3. Ikke klikk på ukjente lenker på Twitter

Lenkene på Twitter blir ofte forkortet til kort-URL-er for å omgå begrensningen på 140 tegn. Dermed vet du ikke sikkert hvor du havner ved å klikke på lenkene. Svindlere er flinke til å utnytte dette smutthullet.

– Dersom du mistenker at lenken er tvilsom, så er den sannsynligvis det, sier John Pirch.

Resultatet av å klikke på en lurelenke kan bli å få ondsinnet programvare på maskinen din, og det kan komme til å ramme hele bedriftens IT-infrastruktur. Problemet kan løses ved å bruke en tjeneste som avslører den virkelige URL-en, en såkalt URL-expander.


4. Ikke bruk det samme passordet på alt

De fleste skjønner nok at å bruke forskjellige passord bedrer sikkerheten, men likevel benytter svært mange den samme bokstavrekken på alle tjenester de bruker. Dersom du blir lokket inn på en falsk Twitter-side og logger inn med brukernavn og passord, har noen plutselig snappet nøkkelen til å låse opp både Gmailen, Facebook-kontoen og kanskje til og med PayPal-kontoen din.

Bruker du det samme passordet på kontoene som tilhører arbeidsgiveren din, kan du sette konfidensiell bedriftsinformasjon i fare, i tillegg til din egen jobb.


5. Ikke bli venn med sjefen på Facebook

Dersom du bruker store deler av arbeidsdagen på å spille Mafia Wars, er det ikke lurt å være Facebook-venn med sjefen. Det er viktig å tenke på hvem som kan se statusoppdateringene du legger ut, mens du egentlig skulle jobbe.

Selvsagt er det ikke utelukkende negativt å bruke sosiale medier i arbeidstiden. Pirch foreslår at arbeidsgiveren setter av en viss mengde tid, for eksempel lunsjpausen, som de ansatte kan bruke til slikt. Bedriften bør også nedfelle noen sosiale kjøreregler, som forteller hva som er akseptabelt og ikke når man bruker sosiale medier på jobb.

Her kan du se hele intervjuet med John Pirch:

(Kilde: Forbes)