...
Klare for Berlin.Hanne Wendt fra Fylkesmannen i Buskerud, Mary Tønder Vold Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Kurt Øraas fra Vertshuset Curtisen, Markus A. Nagele fra Major-Stuen Restaurant, Ole Bjørnar Kåsastul fra Storaas Gjestegård, Fredrik Røine fra Sundvolden Hotel og Heidi Simonsen fra Oslo Spiseforretning. Per og Inger Marie Ødegaard fra Ullershov Gård, Kjell Ringstad fra Brødrene Ringstad, Margrethe Horne fra Tønsberg Vandrerhjem, Charlotta Ringi og Johanna Hovdenak fra Ringi AS, Kristin Løkeberg fra Visit Horten, prosjektleder for Oslofjordregionen Kjersti Grøndahl, prosjektleder for Norges deltakelse på Internationale Grüne Woche i Berlin Arne Rød fra Innovasjon Norge. Tore Våge fra Brødrene Ringstad, Hege Anita Moen fra Kongsberg Turistservice, Aud Skaret fra Villfisken, Kathrine Ringstad fra Brødrene Ringstad, Olav Traaen fra Stabbursnatt, Nina Kraft Skolleberg fra Skolleborg Gård, Elisabeth Bern fra Visit Moss, Hans Runar Knapstad og Gry Beate Knapstad fra Grøstad Gris AS, Kåre Kristoffersen fra Nordmarka Opplevelser, Sigmund Foldvik fra Foldvik Familiepark. Foto: Vidar Ruud, ANB

Med gjedde og lefse til Berlin

Gjeddefiske og kulinariske reiseruter er blant temaene når rundt 60 norske utstillere profilerer Norge på tysk landbruksmesse.

Christina Halvorsen E-post
Publisert 17.11.2011 kl 07:53 Oppdatert 17.11.2011 kl 09:40

Tips en venn på e-post:

Det skjer under Internationale Grüne Woche-messen i Berlin i januar.

Utstillere fra tre norske regioner er klare for deltakelse, sammen med blant annet landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Messen er en av de største utstillingene i Europa hvor folk lærer om det siste innenfor mat og reiseliv.

Når messen nå går av stabelen i januar, er Norge med for 25. gang. Det er et jubileum Gunn Ovesen, leder i Innovasjon Norge ser frem til.

– Vi tar med norske bedrifter dit både for at de skal stille ut, selge produkter og markedsføre Norge, men ikke minst for at de skal lære hva som er det siste nye på mat, for å se og lære og bygge nettverk, forteller Ovesen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kulinarisk reise

I år satses det på de tre regionene Nord-Norge, Fjord-Norge og Oslofjordregionen. Onsdag møttes utstillerne fra Oslofjordregionen. På programmet i år står blant annet en kulinarisk reiserute i denne regionen.

– Det er nytt av året for oss i denne regionen, fastslår Kjersti Grøndahl, prosjektleder for Oslofjordregionen.

  • Les også:

– Vi plukker ut kvalitetstilbud som inneholder de viktigste matopplevelsene, slik at folk kan besøke de gode spisestedene og dra innom gårdsbutikker og lignende. Vi har målsetning om å selge den kulinariske reiseruten som en pakke, kan Grøndahl fortelle.

– Og det er ikke bare spennende for turistene, men også for lokalbefolkningen. Kundene er jo like mye innbyggerne lokalt som turistene, legger Arne Rød til, prosjektleder for Norges deltakelse på Internationale Grüne Woche.

Gjedde og elg

Norske matvarer som karbonader, lefser, juice og skinke er blant de mange lokale produktene som profileres på messen. Et annet produkt som står på planen er norsk gjedde.

– Vi har stor tro på gjedde og profilering av gjeddefiske. Vi har blant annet utstillere som tilbyr overnatting i forbindelse med gjeddefiske, forteller Grøndahl.

Et annet produkt som vies stor oppmerksomhet er elg.

– Tyskerne er veldig interessert i elgen, så i fjor hadde vi med elgburgere, og vi skal ha med elgpølse, forteller Grøndahl.

– Hvor stor effekt har Norges deltakelse på messen?

– Det er ikke målt hvor mye besøk messen gir til Norge. Men det vi vet er at flere og flere legger vekt på mat. Og tyskerne er de som legger igjen mest penger per reise i Norge, opplyser Rød. (ANB)

På forsiden nå


...

Rester av tropisk syklon treffer Nord-Norge

Meteorolog: – Lokalt kan det bli så store nedbørsmengder, at vi tirsdag vil gå ut med et obs-varsel

...

Hund funnet

Politiet etterlyser eier av denne hunden.

...

Hadde bobil - i 57 meter

Full stopp etter 57 meter på den første turen med den nye bobilen.

Fyllekjørte båten sin opp på land

Hadde minst 2,11 i promille.